25-26 вересня в Києві двадцять учасників із різних регіонів пройшли теоретичне навчання з медіапродакшену онлайн-дебатів та створили власні пілотні дебатні програми.
У перший день інтенсивного навчання учасники вчилися обирати тему, підбирати команду, учасників дебатів і дізналися про роль і місце модератора у дебатній програмі в лекціях та практикумі Дмитра Тузова, ведучого Радіо НВ.
Дмитро Тузов відзначив, що роль модератора у дебатній програмі не обмежується відстеженням дотримання регламенту та плану програми, йдеться про баланс:
Важливо орієнтуватися в темі, але при цьому не давати оціночних суджень щодо позицій учасників, «вловлювати» моменти, коли дебатери говорять неправду чи маніпулюють фактами, і подавати реальну картину, аби залишити глядачам право зробити власні висновки.
Дмитро Грузинський, директор із організації та розвитку мереж телерадіомовлення, UA:Суспільне, розповів про дебати як частину телеформату.
Тренер відзначив, що важливо грамотно використовувати знання суміжних дисциплін (маркетингу, соціології, психології), вивчити свою аудиторію, знайти «споживацький біль», який зможе втамувати новий проєкт, й експериментувати, спираючись на логічні дані.
Цінності мають керувати роботою команди, але важливо бути почутими, інакше цінності не даватимуть результату, – зауважив Грузинський.
Про роботу медіапродюсера та що потрібно для запуску медіапроєкту розповіла Олександра Очман, серед реалізованих проєктів якої запуск телеканалу UA:Крим, ток-шоу «Зворотний відлік» та «Вечірнє шоу з Юрієм Марченком».
Найскладнішим у запуску проєктів Олександра Очман назвала відсутність етапності. Продюсеру необхідно паралельно працювати над кількома основниими процесами і занурюватися у кожен з них: формування команди, розробка ідеї і формату, пошук фінансування, підготовка студії, техніки, декорацій.
У розробці ідеї та формату медіапродюсерка порадила надихатися найкращими закордонними зразками, аналізувати роботу конкурентів, аби не копіюювати існуючі проєкти, проводити брейншторми, відстежувати реакцію глядачів і змінювати те, що не працює.
Робота продюсера зроблена добре тоді, коли продюсеру особливо не треба працювати, – все функціонує без нього. Це означає, що всередині проєкту створена система, і основна ціль медіапродюсера виконана, – сказала Олександра Очман.
Після лекцій та практикумів учасники Школи медіапродакшену онлайн-дебатів розробили та записали у професійній студії власні пілотні дебатні програми. Темами для обговорень обрали забезпечення прав ЛГБТ-спільноти, «вимкнення» каналів Медведчука та вакцинацію як право чи обов’язок громадян.
У другий день навчання тренери проаналізували записані програми: що вдалося, а на що учасникам важливо звернути увагу при запуску власних програм.
Також учасники навчалися просуванню дебатного контенту в соцмережах у лекції від Вікторії Дубінець, SMM-координаторки Фундації Суспільність. Спеціалістка, зокрема, розповіла про особливості запуску трансляцій на різних площадках, інструменти для органічного збільшення аудиторії та як налаштовувати таргетовану рекламу.
Про стрес-запобіжники при підготовці програм та у власне роботі в прямому ефірі, поведінку у критичних ситуаціях говорив Андрій Сидоренко, куратор програми «Care you» Фундації Суспільність.
На завершення навчання учасники отримали сертифікати. Попереду – робота над удосконаленням уже існуючих дебатних програм у регіонах та створення нових проєктів. Зокрема учасниця з Дніпропетровської області розпочала роботу над перезапуском власної програми у дебатному форматі.
Інтенсив для журналістів з усіх регіонів країни організувала Фундація Суспільність спільно з ГО «Інтерньюз-Україна» та за сприяння інтернет-видання «Детектор медіа» у співпраці з професійною телевізійною командою.